Nieuws
Publicatiedatum: 19 april 2019 | Geschreven door: Wander de Groot

Fusie Tata Steel en Thyssenkrupp wederom op losse schroeven

De voorgenomen fusie tussen staalgigant Tata Steel en het Duitse bedrijf Thyssenkrupp is onlangs weer op losse schroeven komen te staan. De Europese Commissie stelt eisen waar zowel de Nederlandse directie als de centrale ondernemingsraad (COR) het niet mee eens zijn. De fusie is een proces dat zich inmiddels al drie jaar voortsleept en waar juni 2018 eindelijk overeenstemming over was bereikt. De toestemming van de Europese Commissie zou slechts een formaliteit zijn, maar kan nu alsnog een breekpunt in het fusietraject worden. Zo bleek afgelopen week uit woorden van COR-voorzitter, Frits van Wieringen, in de Volkskrant.

Verlies banen?

Om toestemming te krijgen voor de fusie moet Tata Steel Nederland de zogeheten dompelverzinklijn Segal in Luik verkopen, vindt de Europese Commissie. Ook zou Tata Steel Europe de verpakkingsbedrijven in Duffel en Wales moeten verkopen, tegen de eerder gemaakte afspraken in. Hierdoor komen wederom duizenden banen op het spel te staan. Gelukkig staan de neuzen van de COR en het Nederlandse bestuur dezelfde kant op.

Moeizaam traject voor COR

Het fusietraject heeft vanaf het begin af aan veel voeten in de aarde gehad. Zo werd de COR van Tata Steel in het begin van de fusieplannen niet betrokken bij de besluitvorming. Dat terwijl het adviesrecht uit artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) van toepassing was. Toen de COR begin 2018 naar de Ondernemingskamer stapte om informatie op te eisen over de fusieplannen gaf de top van Tata Steel in India eindelijk gehoor aan het verzoek om betrokken te worden bij de fusieplannen. Nu dreigen de eisen van de Europese Commissie alsnog roet in het eten te gooien.