Nieuws
Publicatiedatum: 7 juli 2021 | Geschreven door: Wander de Groot
Wibra

Rechter: Wibra mag werknemers minuren laten inhalen

Winkelketen Wibra mag haar personeel de minuren die door de lockdown zijn opgebouwd laten inhalen. Dit is conform de afspraken in de cao en zal niet voor agendaproblemen zorgen bij het personeel. Dat blijkt uit de uitspraak van de rechtbank Gelderland op 5 juli. Vakbond FNV spande de rechtszaak aan, omdat zij het oneerlijk vindt dat Wibra gebruik maakt van de minurenconstructie terwijl zij ook coronasteun kreeg.

Van twee walletjes

Volgens FNV eet Wibra van twee walletjes. Aan de ene kant ontving zij ruim 2,4 miljoen euro aan coronasteun, aan de andere kant moet het personeel alsnog de minuren ‘gratis’ inhalen. Volgens de vakbond komt de prijs van de lockdown hiermee bij de medewerkers terecht. Ook is FNV bang dat het personeel privé in de knel komt als zij meer moeten gaan werken.

‘Gratis’

Daar is de rechter het niet mee eens. Tijdens de lockdown heeft het personeel altijd haar volledige salaris ontvangen, waarvan het merendeel is vergoed met loonsteun van de overheid. De uren zijn dus al betaald, er is alleen nog niet voor gewerkt. Daarbij komt dat het gebruik van minuren niet ongebruikelijk is bij retailers. Dit gebeurt meestal tijdens drukke periodes, maar wordt nu ingezet om de lockdown te compenseren. Voor de medewerkers van Wibra komt dit neer op ongeveer 40 minuten per week voor de rest van 2021. Daarmee is het inhalen van de uren niet in conflict met de privésituatie, aldus de rechtbank. Wél moet Wibra de extra werktijd in goed overleg met het personeel afstemmen.